BBQ-en met Oud en Nieuw

1 januari 2016 - Pucón, Chili

Curacautin

Vanuit Talca naar Curacautin waar we tussen de vulkanen belandden. In dit seizoen zijn alleen de vulkanen besneeuwd, wat mooi contrasteert met de groene bosrijke omgeving. Met een gammele bus over een grindpad naar de boswachter, waar je je altijd moet aan- en afmelden, zodat ze zeker weten dat je weer veilig uit de bergen bent gekomen. We beklommen een top waarvandaan je twee vulkanen kunt zien. Voor het eerst zagen we ook de bossen van Araucaria's, de 'baobabs van Chili' met rare stekelachtige bladeren. De volgende wandeling een dag later zagen we zelfs een volgroeid bos met deze bomen in alle generaties tot duizenden jaren oud. Enorme reuzen!

Maar het meest bijzonder van de tweede wandeling was toch wel het uitzicht over de mooie vulkaan, Llaima, met aan de voet een groot meer. Deze wandeling was zo ver afgelegen dat we een transfer moesten regelen. Hierdoor waren we tijdgebonden, terwijl de wandeling uitdagend was. Op een cruciaal punt wisten we niet welke kant we op moesten en je wilt hier op de oneindig lange paden in de hete bergen niet verkeerd lopen. De kaarten zijn verouderd en er waren hier geen aanwijzingen. Nadat we ons zorgen begonnen te maken en een kansberekening maakten en een richting kozen, kwamen we om de hoek een bordje tegen die bevestigde dat we de goede kant op gingen. Soms is de oplossing -en opluchting- letterlijk om de hoek te vinden!

Pucon
We zijn nu in Pucon, een plaats aan de voet van een vulkaan, waar we ons echt thuis voelen, dus we blijven hier wat langer. Eerste dag in Pucon naar de thermale baden gegaan om onze pijnlijke spieren wat rust te gunnen. Heerlijk badderen in minerale baden van allerlei temperaturen op een mooie plek langs de rivier. Maar zelfs paradijs is niet perfect: er waren hier grote steekinsecten en we moesten van bad naar bad rennen en de lunch hebben we opgegeten in een duister  omkleedhokje om deze insecten te ontvluchten.

Oud en Nieuw vieren ze hier door massaal te bbq-en en dat hebben wij ook gedaan met het gezin en de medereizigers van ons hostel. Daarna mooi vuurwerk op het strand van het grote meer. Vandaag eindelijk weer een keer op de fiets; een mooie mountainbike-route langs watervallen. Jenny heeft hier een Nieuwjaarsduik gedaan in het koude smeltwater uit de bergen.

Wij wensen iedereen een heel goed 2016!!! En natuurlijk ook veel dank voor de leuke reacties op on reisblog!

1. Marjan Jansen:
    2 januari 2016
    Vind jullie verhalen en foto's tot nu toe hartstikke interessant en informatief. Hoop dat jullie een foto hebben gemaakt van de araucaria reuzen!
    Ik wens jullie een gezond, veilig, spannend en goed 2016 en "keep them coming"!
  2. Marjan Jansen:
    2 januari 2016
    Ik heb een ruwe schatting gemaakt van de hoogte van die araucaria waar Vincent naast staat en voor zover ik de boom kan zien kom ik tot ongeveer 30 meter en dat is zonder de kruin want die stond niet op de foto. Dat is 10 etages!
  3. Marika en Mark:
    7 januari 2016
    Allereerst natuurlijk de beste wensen voor jullie! We zien dat jullie het weer fantastisch hebben! Geniet er van! Groeten!!!!