Kookspiralen, dokters en honden

21 december 2015 - Valparaíso, Chili

San Antonio de Areco
In Areco veel bij de rivier gezeten. Heerlijke plek om de sfeer van het kleine plaatsje te proeven, te kaarten en te eten. Steeds worden we gevolgd door een van de straathonden die onze trouwe metgezel willen zijn. Steeds weer een andere. Ze volgen kwispelend en blijven bij je totdat je noodgedwongen de deur voor hun teleurgestelde neus dicht moet doen als je ergens naar binnen gaat. Dan zoeken ze weer een nieuw baasje en zodra wij weer buiten komen krijgen we vanzelf weer een nieuwe trouwe viervoeter achter ons aan. Ze zijn niet vies of lastig, dus we vinden ze wel leuk en we lijken dus wel echte hondenvrienden. Uit voorzorg raken we ze niet aan i.v.m. ziekten en schimmels die ze over kunnen dragen, maar soms denkt de hond daar zelf wat makkelijker over: eentje beet speels in Jenny's schouder omdat hij zo blij was. Gelukkig beet hij niet door anders hadden we naar het ziekenhuis gekund vanwege mogelijke hondsdolheid.

Toch zijn we ook al naar de dokter geweest. Vincent heeft al een week een deels blauwe teennagel doordat hij met te dikke sokken in de hitte in zijn bergschoenen in Buenos Aires is gaan lopen. De dokter stelde ons gerust: de nagel zal er niet afkomen. Het blauwe wordt nog wat erger, maar verdwijnt daarna. We noemen ze de smartphone dokters, want ze zochten alles op met Google via de smartphone. We moesten contant betalen, maar slechts 10 euro voor dit consult. Goedkope zorg hier!

Dit zijn juist ook de leuke kleine ontmoetingen met de lokale bevolking. Ook dat we nu opnieuw een kookspiraal moeten kopen, omdat twee vorige zijn doorgebrand (en daardoor ook de zekering van het hostel). We lopen alle Ferreteria's af op zoek naar een nieuwe en nu wel degelijke kookspiraal om zelf thee en koffie te kunnen zetten en af en toe op de kamer voor onszelf te koken. De Ferreteria's zijn doe-het-zelfbedrijfjes waarin echte vaklui van meerdere generaties van de familie je servicegericht in half Engels- half Spaans te woord staan.

La Plata
Vanuit Areco door naar La Plata. 's Ochtends nog een fijn hostel gereserveerd, want in het weekend kan het druk zijn en moet je vooraf boeken. De bus zou om 9 uur 's avonds aankomen in La Plata, maar dat werd 11.30 uur. Toen we om 12 uur 's nachts bij het hostel aankwamen bleek er geen kamer voor ons te zijn. Staan we daar! Omdat het toch echt hun fout was, hebben ze op ons aandringen een ander hostel gezocht. Ook regelden ze een goedkope Uber taxi, hier 'remise' genaamd. In dit hostel werden we ontvangen met Nederlandse radio die aan stond in de lobby, speciaal voor ons opgezocht terwijl we onderweg waren. Leuke manier om nachtelijke gasten zich snel thuis te laten voelen! Maar ook hier konden we maar 1 nacht blijven; het is gewoon te druk in deze Argentijnse vakantieperiode. We voelen ons daardoor wel een beetje zwervend. Vandaar dat we eerder dan verwacht terug gaan naar Buenos Aires, waar we voor de verandering een echt goed hotel hebben geboekt tegen een verrassend lage prijs. Nu maar zien wat er gebeurt...

Naar Chili: Valparaiso
Het viersterren hotel was perfect! Wat een verademing na een week lang goedkope hostels. In Buenos Aires nog een dag kunnen besteden, waarvan de topattractie het stadspark was. Zoveel mensen die daar op zondagmiddag sporten en recreëren of van theater en muziek genieten. Het was echt een vrolijke boel! Nu in Chili aangekomen en ook dat is een verademing. Het is hier veel koeler en de mensen zijn veel aardiger. Valparaiso is een kleurrijke havenstad; dus een boottocht kon niet lang uitblijven. Tot onze grote verbazing zagen we in en om de haven grote zeeleeuwen en pelikanen. Onverwacht wild dus weer in de stad.

1. Lisa:
    22 december 2015
    Ha Jen en Vin,

Wat leuk dat jullie een blog bijhouden en ook nog eens mooi meegenomen dat het niet saai is om te lezen. Geniet van de verdere belevenissen!

Tranquillo!
  2. Frits:
    24 december 2015
    Hoi Vincent en Jenny,

Leuk al die herkenningspunten in jullie verhalen!
    Fijne kerstdagen in Zuid Amerika!
  3. Lieke en Leo:
    25 december 2015
    Hoi Jenny en Vincent,
    Wat een pracht verhalen nu al en de vakantie is nog maar net begonnen. Staan nog heel veel leuke dingen te wachten denken wij.
    Geniet ervan, groeten Leo en Lieke.
  4. Henny:
    25 december 2015
    Hallo Vin en Jenny
    Leuk om jullie avontuurlijke reis te volgen.
    Ik wens jullie fijne en vooral bijzondere Kerstdagen.
    Groeten Henny