Negen dagen op trektocht door de bergen

3 maart 2016 - Puerto Natales, Chili

Met volle bepakking (tent, matjes, slaapzakken, kleren en voor 9 dagen eten en kookgerei) hebben we een zware, maar schitterende bergwandeltocht gemaakt in Nationaal Park Torres del Paine. Negen dagen lang ploeteren tussen de bergtoppen en gletsjers, maar dat was het zeker waard! Het park is bekend om zijn drie hoge rotstorens op een bergtop die scherp afsteken tegen het blauwe meer eronder. Dit was zonder meer mooi, maar het meest bijzonder vonden wij het uitzicht over de gletsjer Grey en daarachter het op twee na grootste ijsveld ter wereld, het Zuidelijke Patagonische IJsveld (alleen de ijsvelden van Antarctica en Groenland zijn groter).

Gezond en veilig
De tocht begon eigenlijk al in Puerto Natales waar we ons op de bergtocht hebben voorbereid. Het inkopen van voldoende, lichtgewicht voedsel was een behoorlijke puzzel. Alles wat je teveel meeneemt, is onnodige ballast in je toch al (te) zware rugtas. Tegelijkertijd kun je in de bergen wel oneindig veel eten, gezien je verbruik. Je kunt meer eten dan je kunt dragen en dus zijn we de nodige kilo's lichaamsgewicht kwijtgeraakt. Gelukkig waren we goed voorbereid, zodat we gezond en veilig de bergen weer uit zijn gekomen. En dat kan helaas niet iedereen zeggen. Het bleek een ware afvalrace. Ongeveer de helft van de mensen die deze tocht tegelijkertijd deden, werd ziek (meest voedselvergiftiging) of kreeg blessures of moest om andere redenen afhaken of hersteldagen inlassen. We zijn blij en ook wel een beetje trots dat we het er zo goed vanaf brachten.

Samen koken, zo gezellig!
Ook het weer werkte goed mee. Het weer is er meestal wispelturig, maar wij hadden zoveel geluk! Negen dagen zonder heftige wind of regen en dat terwijl het er de week ervoor dramatisch was geweest met storm, sneeuw en vooral veel regen. Negen dagen mooi weer is er een zeldzaamheid.
En wat was het er gezellig! Overdag volbracht je de 'bergetappe' alleen, maar 's avonds kookte je samen met de andere bergwandelaars. Dit vanwege een bosbrand, welke enkele jaren geleden 40% van het bos vernielde. Koken mag alleen op speciale brandveilige plekken op een van de campamento's (camping zonder al te veel voorzieningen). Koken werd op die manier een sociale gebeurtenis. Vele grappen en sterke verhalen werden uitgewisseld onder de vele culturen die op deze plekken samenkomen.

Verslavend
Wij hebben van iedere stap die we zetten tijdens deze bergtocht heel erg genoten! Dit was zo'n unieke tocht: met bijzondere ontmoetingen, sportieve uitdagingen en adembenemende vergezichten. Het bergwandelen werd een nieuw leefritme, waarin je iedere dag je spullen inpakt, de berg op of af ploetert, geniet van mooie plekken, je tent weer opzet, samen kookt en vooral ook veel slaapt. Een verslavend ritme. Dit gaan we zeker vaker doen!

1. Inge:
    5 maart 2016
    Wat stoer dat jullie dat volbracht hebben zeg en dat met een hoop extra gewicht. Maar op de foto's is inderdaad te zien dat het "het afzien??" meer dan waard is. Mijn complimenten, ik had het jullie niet na kunnen doen denk ik.
  2. Macarena:
    6 maart 2016
    Hola Jenny. Y Vicente como no recordarlos nos alegramos mucho de que hayan tenido una gran experiencia en Torres del Paine un lugar mágico imponente
    Junto a Hugo esperamos sigan bien y que sigan teniendo grandes aventuras y sepan cuidarse.
    Un gran abrazo y Hasta la vista.
    Esperamos que algún día volvamos a encontrarnos
    Maca Hugo.......Hostal Rencoret.....Puerto Varas....Chile
  3. Lisa:
    6 maart 2016
    Geen flauw idee wat in de reactie hiervoor staat geschreven, maar heb wel gelijk het liedje van "heyy, macarena" in mijn hoofd..gezellige boel!
    Maar dat terzijde.. Wat een ontzettend gaaf avontuur weer!! Net wat jullie aangeven, vooral dat ritme lijkt mij heerlijk. Gewoon doorzetten in nl en daar een documentaire van maken "Forest rangers into the wild".. En als dat programma net zo goed wordt als jullie blog, hebben jullie alvast 1 kijker!