Stad en strand

21 april 2016 - Buenos Aires, Argentinië

Voetbal zit in het bloed van de Argentijnen. Als reiziger mag je een live voetbalwedstrijd dan ook niet missen. Voor een dag waren we fan van de voetbalclub San Lorenzo en vertrokken we naar het stadion met corresponderende rood-blauwe kleren. Al gauw hadden we er vrienden. Zij vertelden ons hartstochtelijk hoe belangrijk voetbal voor hen is. Ze werden daarbij zo enthousiast dat het bijna intimiderend was.

Ook in Argentinië hadden ze te maken met veel voetbalgeweld. Ze hebben dit drastisch aangepakt door altijd alleen maar de supporters van de thuisclub in het stadion toe te laten. Dit werkt prima. Nu is iedereen in het stadion voor dezelfde club en dus 'vrienden' van elkaar.  In het stadion wordt ook geen alcohol geschonken. Er is nu geen gescheld en geweld meer en op die manier kan voetbal hier weer een feestje zijn.

En feest was het! In het stadion werd aan een stuk door heel hard gezongen en muziek gespeeld. Toen de tegenpartij met 1-0 voor kwam te staan, werd er nog harder gezongen als steunbetuiging voor de eigen partij. Uiteindelijk won San Lorenzo na twee mooie doelpunten met 2-1. Dit leidde tot een collectieve uitspatting van vreugde omdat het tot het einde toe spannend bleef. Na de wedstrijd was dit alles meteen over en ging iedereen op zijn gemak richting huis.

De straat als museum
In Buenos Aires is veel graffiti te zien. Kunstenaars gebruiken de straat als museum... Waarom dan ook geen rondleiding langs deze kunstwerken? Graffiti werd door de jonge middenklasse uit Europa meegenomen, gewoon omdat ze het wel 'cool' vonden. Eerst verschenen er vooral mooie werken, maar daarna kwam er tijdens de Argentijnse economische crisis in 2001 een periode met veel protestleuzen. Echte kunstenaars waren dit negatieve werk op een gegeven moment zo zat, dat ze juist de straat op gingen om de stad mooier te maken. Dit is nu nog steeds het geval. Soms is het werk politiek geladen, maar veel vaker juist is het absurd werk om te ontsnappen uit de realiteit. Kunstenaars scheppen hun eigen fantasiewereld.

Er is een hoge tolerantie voor graffiti. Ook particulieren stellen hun huis beschikbaar of huren zelfs een kunstenaar in om de voorgevel te verfraaien. Veel graffiti kunstwerken spraken ons aan en het was vooral interessant om de verhalen achter de kunstwerken te horen.

Stad van Zilver
Mar del Plata was onze laatste bestemming in Argentinië, voordat we weer naar Buenos Aires gaan voor onze terugvlucht naar Nederland. Deze 'Stad van Zilver' is een luxe badplaats en geeft weer een heel ander beeld van het land. Nu de zomer hier voorbij is, is deze plaats ook wat rustiger, maar in het hoogseizoen is het er 'booming'. Wat wij erg leuk vonden, is dat we een dag konden optrekken met een Argentijns stel dat er vakantie vierde. We deden deze dag toevallig precies hetzelfde als zij. Uiteraard word je dan al snel uitgenodigd om samen mate (thee) te drinken en uitgebreid te picknicken met zoete deegwaren. Het was zijn eerste vakantie ooit, dus voor hen was het echt genieten. Voor een dag genoten we dubbel met hen mee.

Nu weer terug naar Buenos Aires voor onze laatste dagen. We hebben nog veel te doen: we gaan nog naar een goed doel, paardenraces, het filmfestival, een Tango muziek- en dansvoorstelling en we gaan nog 'ondergronds'... Het houdt niet op!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Lisa:
    26 april 2016
    Trek alvast je thermo-ondergoed maar aan, morgen is het (ijs)koningsdag..

Fijne reis!
  2. Linda:
    27 april 2016
    Ha Jenny en vincent,
    Welkom terug. Acclimatiseer rustig, dichtbij de kachel.
    Groet Linda