Voorbij...

29 april 2016 - Delft, Nederland

Onze reis is voorbij. Het heeft ons alles en meer gebracht dan we hadden verwacht. We hebben zoveel moois gezien en gedaan. We hebben weer even helemaal onszelf kunnen zijn, los van allerlei verplichtingen en verwachtingen. We hebben veel geleerd oa over de landen en zijn de Spaanse taal nog iets meer machtig. Als persoon zijn we ook gegroeid. Het reizen maakt je weer wat flexibeler, makkelijker, geduldiger en toleranter. Hopelijk houden we dat vast.

Chili was voor ons het kleine, maar diverse land van de vriendelijke mensen, bergen, meren, vulkanen, kust, wildlife, honden, muziek (fluit), regenwoud EN woestijn, papegaaien EN pinguïns. Argentinië hebben wij beleefd als een groots land van de gaucho's, pampa's, gletsjers, Tango, wijn, biefstuk, bandoleon (accordeon), voetbal, zakelijke mensen en oude steden. Ons beeld van Urugay is dat het een bescheiden en uitnodigend land is met veel (koude) thee, voetbal, feest en vlees.

Voordat we alleen maar een droombeeld beschrijven en vasthouden; er zijn ook dingen die we niet gaan missen:
- de what's app geluidjes in de nachtbus en de nachtbus an sich
- het blaffen van de straathonden 's nachts
- voetbal op tv in restaurants
- schimmels in de badkamer
- geroosterde stokbrood met jam als ontbijt
- de zware rugtas op ons rug
- de moneybelt onder onze kleren met een dik pakket met geld, paspoort, credit cards etc
- onze bergschoenen
- wc papier dat niet door het toilet mag maar in een prullenbak moet
- de (echt) lange rijen bij de grote supermarkten
- zoektochten naar werkende pinautomaten in Argentinië

Het was mooi om na 15 jaar weer zo'n lange reis te kunnen maken in Zuid-Amerika. Dit continent blijft verrassen; het is oneindig divers. En als we ons realiseren wat lang reizen met ons doet, dan hopen we deze traditie van eens in de 15 jaar een lange reis maken, voort te kunnen zetten. We hebben uiteraard ook plannen voor kortere reizen op kortere termijn. Wat dacht je van: Colombia, Mexico, Panama, Japan, Korea........ ?

Wij hopen dat we mensen met onze verhalen hebben geïnspireerd. In ieder geval bedankt voor het volgen van ons blog. Dank ook voor alle reacties en emails. We hopen jullie gauw weer eens live te treffen!

1. Marjan Jansen:
    29 april 2016
    Fijn dat jullie weer veilig en gezond thuis zijn. Ik heb genoten van jullie reisverhalen en heb er ook nog het een en ander van opgestoken. Jenny, ik hoop je gauw weer te zien bij de Gebruikersgroep, er is weer veel te doen.

Dank voor alle mooie verhalen en foto's.