Van hoofdstad naar wijnhoofdstad

15 maart 2016 - Mendoza, Argentinië

Het contrast kon niet groter zijn: vanuit het onbewoonde, koele gebergte Torres del Paine zijn we in de drukke, warme stad Santiago beland. Toch heeft de stad ook veel charme. Er zijn oude wijken die doen denken aan Londen of Parijs. Er zijn kleurrijke wijken met levendige straten, waar je het gevoel hebt minimaal 50 jaar terug in de tijd te stappen. De mensen zijn aardig en er is veel te zien en te doen. Cultureel is Santiago een walhalla. We bezochten mooie exposities en kregen geheel onverwacht een privérondleiding door een galerie dat ook oude meesterwerken restaureert voor musea. Liepen wij daar in ons reizigerskloffie en met onze rugtas tussen schilderijen die onvoorstelbaar duur zijn. Over aardige mensen gesproken; de directeur van deze galerie is er een van!

Zwarte periode: Pinochet

De herinneringen aan het recente verleden onder het dictatoriele bewind van Pinochet maakte op ons de meeste indruk. We hebben twee plekken bezocht waar politieke tegenstanders gevangen werden gehouden en gemarteld. Op deze manier zijn tussen 1973 en 1978 35.000 mensen gevangen gehouden en gemarteld en zo'n 3000 mensen  'verdwenen'. Later bleken veel mensen die zijn verdwenen vanuit helicopters in de oceaan of in de rivier te zijn gegooid. Ongelooflijk wreed en dat nog maar zo kort geleden! De plekken worden nu als herinnering bewaard in de hoop dat hierdoor dit verleden zich niet weer zal herhalen. Wij helpen dit hopen, maar tegelijkertijd weten we natuurlijk allemaal dat er elders in de wereld helaas nog steeds 'rare' praktijken plaatsvinden.

Hoofdstad van de wijn

Vanuit de hoofdstad van Chili zijn we naar de wijnhoofdstad van de wereld gegaan: Mendoza in Argentinië. Omdat op zondag alle wijngaarden dicht zijn, hebben we eerst een rustdag gehouden in de thermale baden. Dit doen veel Argentijnen. Met de hele familie, koelboxen, bbq-spullen, stoelen en zonnebrand gewoon een hele dag eten, baden en rusten. Wij hebben vooral met verbazing gekeken hoe gedurende de hele dag uitgebreid eten wordt klaargemaakt en met bier en Cola wordt verorberd. De baden waren zo heet en vol dat we deze dit keer over hebben geslagen.

De volgende dag op de fiets langs de verschillende 'Bodega's', de wijnhuizen. Tussen de druiven- en olijfbomen van proeverij naar proeverij fietsen. Uiteindelijk hebben we 17 wijnen kunnen proeven en 4 soorten olijfolie, wat een aantal favorieten voor op ons boodschappenlijstje thuis heeft opgeleverd! De voornaamste druivensoort voor de wijn in deze regio is Malbec. Ook de olijf Arauco doet het goed in dit warme, droge klimaat. We bezochten een bedrijfje dat olijfolie produceert en weten nu eindelijk wat 'extra vierge' betekent...

1. Marjan Jansen:
    16 maart 2016
    Dat moet een flinke cultuurschok geweest zijn: van de totale eenzaamheid en rust naar de hektiek van een Zuid-Amerikaanse stad. Jullie reis begint zo'n beetje naar het eind te gaan. Hebben jullie al plannen gemaakt voor een volgende reis?
  2. Annemiek:
    16 maart 2016
    Na 17 wijnproeverijen werd het vast een heééél gezellige dag ;)